آخرین بروز رسانی قیمت ها 1403/02/07 جمعه
سبد خرید

احتمالا برای شما نیز بارها پیش آمده است که قصد خرید عروسک داشته باشید، اما معمولا به علت آن که آگاهی کاملی از نحوه خرید و نکات مورد نظر در آن نداشته اید، انتخاب هایی اشتباه را خریداری کرده اید.

ما در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین نکاتی که به شما کمک می کند تا یک عروسک مناسب با قیمتی خوب خریداری کنید را به طور کامل برای تان توضیح دهیم.

 

چرا باید برای کودکان عروسک بخریم؟

برای آن که بتوانید عروسک مناسب خریداری کنید، پیش از هر چیز باید بدانید که آن را برای چه هدفی انتخاب کرده اید.

به طور کلی شاید برای تان سوال شده باشد که بازی و خرید عروسک برای کودکان چه کاربردی دارد؟ در این باره بهتر است بدانید که کودکان معمولا بین سنین ۴ ماهگی تا یک سالگی شروع به وابسته شدن به عروسک و اسباب بازی می کنند.

اسباب بازی ها نقشی بسیار بیشتر از چیزی که ما فکر می کنیم در شکل گیری شخصیت کودکان و رشد ابعاد فردی آن ها خواهند داشت.

کودکان معمولا نسبت به افراد بالغ پر انرژی تر بوده و قوه تخیل قوی تری دارند، بنابراین عروسک ها از مواردی هستند که می توانند برای آن ها بسیار سرگرم کننده باشند.

البته باید به خاطر داشته باشید که عروسک ها باید با توجه به سن کودک و همچنین علایق شخصی و رفتارهای او انتخاب شود. در نتیجه پیش از خرید اسباب بازی باید به نکات متفاوتی توجه کنید تا بتوانید مناسب ترین نوع آن را برای کودک تان انتخاب کنید.

 

۱. توجه به جنس عروسک

بدون شک همه ما می دانیم که هر چه جنس عروسک انتخابی مان مرغوب تر بوده و از مواد با کیفیت تر ساخته شده باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت و هزینه‌ای که بابت آن داده ایم را به صرفه خواهد کرد.

اما نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید آن است که این اسباب بازی ها معمولا به طور مداوم در دست کودکان بوده و با پوست شان به طور مستقیم در تماس است.

بنابراین باید جنس آن ها به گونه ای انتخاب شود که احتمال هر گونه حساسیت و مشکل پوستی و تنفسی برای کودکان به صفر برسد.

علاوه بر آن، شما باید عروسک های کودک را در فواصل مختلف زمانی ضدعفونی کرده و آن ها را شستشو دهید. در نتیجه متریال به کار رفته در آن ها باید به گونه ای باشد که پس از شستشو کیفیتش را از دست نداده و از بین نرود.

از بهترین عروسک ها در این زمینه می توانیم به انواعی که از پلی استر مرغوب تولید شده اند اشاره کنیم.

زیرا عروسک هایی که درون شان پلی استر وجود دارد، رطوبت را جذب نکرده و به همین دلیل امکان رشد باکتری درون آنها به کم ترین حد ممکن می رسد.

طبیعتا هر چه جنس انتخابی تان بهتر بوده و از مواد با کیفیت تری تولید شده باشد، قیمت عروسک نیز بیشتر خواهد شد.

اما به خاطر داشته باشید هزینه ای که می کنید، ارزش سلامتی کودک تان را خواهد داشت، بنابراین همواره به آن توجه کافی داشته باشید.

 

۲. توجه به مشخصات ظاهری عروسک ها

طبیعتا عروسک ها برای اینکه بتوانند توجه کودکان را به خودشان جلب کنند، باید به اندازه کافی جذاب و دوست داشتنی باشند.

خوشبختانه از آن جایی که امروزه مدل های متفاوتی در بازار وجود دارد، انتخاب عروسک هایی که از نظر ظاهری مناسب باشند چندان کار سختی نیست.

اما موردی که باید آن را مورد توجه قرار دهید مطابق بودن عروسک با دنیای واقعی می باشد.

به عنوان نمونه خرید عروسک هایی که به شکل آدم درست شده اند، اما تعداد دست و پای بیشتری داشته و یا با بال و تزییناتی از این قبیل طراحی شده اند، چندان انتخاب های مناسبی برای کودکان نخواهد بود.

زیرا بازی کردن با آن ها در گذر زمان تناقصات شناختی در ذهن شان ایجاد خواهد کرد. بنابراین توجه داشته باشید که عروسک انتخابی تان در عین زیبایی، با معیارهای واقعی نیز مطابق بوده و به رشد بهتر کودک از نظر ذهنی کمک کند.

 

۳. انتخاب عروسک هایی با وزن مناسب

اینکه عروسک مورد نظرتان از وزن و اندازه مناسبی برخوردار باشد، یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که به هنگام خرید عروسک باید به خاطر داشته باشید.

در واقع اسباب بازی ها باید به گونه ای انتخاب شوند که کودک به راحتی آن ها را جابجا کرده و از بازی کردن با آن ها بدون هیچ گونه سختی، لذت ببرد.

خرید عروسک های بزرگ و سنگین علاوه بر آن که هزینه های بیشتری برای تان خواهد داشت، موجب دل زده شدن کودکان شده و همچنین بازی با آن ها می تواند به سلامتی و ستون فقرات شان آسیب وارد کند.

 

۴. توجه به رشد مهارت های فردی کودک

همانطور که پیش از این گفتیم، عروسک ها تنها ابزارهایی برای سرگرمی نیستند بلکه کودکان با بازی کردن با آن ها مهارت های مختلفی یاد گرفته و ابعاد متفاوت وجودی شان را رشد خواهند داد.

عروسکی که انتخاب می کنید در کنار سرگرم کردن کودک باید بتواند توانایی های جسمی، خلاقیت و همچنین مهارت های مختلف کودک را تقویت کرده و چیزهای مختلفی به او یاد دهد.

به عنوان نمونه خرید پکیج هایی که در آن ها چند عروسک متفاوت وجود دارد کودک را تشویق می کند که به هنگام بازی، از باقی عروسک ها نیز کمک گرفته و در نتیجه تعامل با سایر کودکان نیز به مرور زمان در شخصیت او شکل بگیرد.

عروسک های سخنگو نیز از دیگر اسباب بازی هایی هستند که به تازگی روانه بازار شده اند و معمولا قیمتی بیشتر از انواع ساده دارند، اما خرید آن ها برای کودکانی که می خواهند حرف زدن را شروع کنند، مفید خواهد بود.

البته باید توجه کنید که این هدف تنها زمانی محقق می‌شود که شما عروسک ها را متناسب با سن کودک تهیه کرده باشید.

 

۵. انتخاب عروسک مناسب رده سنی کودک

برای این که به هنگام خرید عروسک بهترین نوع ممکن را انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم که به رده بندی های زیر توجه داشته باشید:

 

. رده نوزادی

کودکان تا زمان رسیدن به سن ۱ سالگی توانایی های چندانی برای حرکت و شناخت ندارند، بنابراین نمی توانند عروسک را نوازش کرده یا با آن شروع به بازی کنند.

بهترین انتخاب ممکن برای کودکان زیر یک سال، عروسک هایی هستند که کمی نرم و قابل فشار بوده و همچنین رنگ های روشن شان بتواند توجه آن ها را به خودش جلب کند.

بهتر است به خاطر داشته باشید که خرید عروسک هایی که در ساخت آن ها پارچه های پرز دار به کار برده شده  برای سنین زیر یک سال انتخاب مناسبی نمی باشد.

همچنین شما باید دقت کنید که در عروسک انتخابی تان جزئیات تیز و برنده وجود نداشته و همچنین عاری از سنجاق و سوزن باشد.

 

. رده کودکان نوپا

زمانی که نوزادان به سن ۱ سالگی نزدیک شده و به کودکانی نوپا تبدیل می شوند، ترجیح می دهند که بیشتر وقت شان را به عروسک های شان اختصاص دهند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که به هنگام انتخاب عروسک برای این رده سنی نیز باز هم به دنبال انتخاب هایی نرم و انعطاف پذیر باشید.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید آن است که در این سن به علت کنجکاو بودن کودکان، نمی توانید انتظار مشخصی از رفتار او با عروسک داشته باشید، بنابراین تا حد امکان به دنبال مدل های قابل شستشو بگردید.

کودکان در این سن به علت بلعیدن و امتحان کردن چیزهای مختلف، تا حد زیادی مستعد خفگی نیز هستند، بنابراین بهتر است که اسباب بازی هایی با لوازم جانبی کوچک و زیاد را برایشان خریداری نکنید تا احتمال هرگونه خطر را به کمترین حد ممکن برسانید.

چنانچه جزئیات ساخت عروسک شامل مواردی مانند دکمه، کفش، زیپ و یا مواردی از این قبیل می باشد، دقت کافی داشته باشید که کاملا محکم و سفت بوده و احتمال جدا شدن شان صفر باشد، زیرا ممکن است کودک از روی کنجکاوی آن ها را ببلعد.

در کنار موارد بالا توجه کنید که عروسک های باتری دار تا حد امکان نباید در دسترس کودکان خردسال قرار گیرد.

 

. رده سنی ۲ تا ۳ سال

در این سن تخیلات کودک، به خصوص برای دختر بچه ها شروع می شود و آن ها عاشق این هستند که با عروسک های شان رفتاری مادرانه داشته باشند.

بنابراین خرید عروسک دخترانه در این سن به طوری که این امکان را بدهد که کودک چیزهای جدیدی کشف کند، انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

به عنوان نمونه عروسک هایی که قابلیت تعویض لباس داشته و یا غذا می خورند، این روحیه را در او تقویت خواهد کرد.

خوشبختانه در این رده سنی وجود لوازم جانبی و وسایل کوچک چندان مسئله ‌ساز نمی‌شود. در نتیجه شما به کمک جزئیاتی از قبیل وسایل خواب، لوازم تغذیه و.. می توانید خلاقیت او را بهبود ببخشید.

در رابطه با پسر بچه ها شاید به علت باور اشتباهی که بین مردم وجود دارد، فکر کنید که عروسک تنها برای دختر بچه ها مناسب بوده و پسرها علاقه ای به آن ندارند.

اما باید بدانید که اصلا این طور نیست و همانطور که دخترها برای بازی های شان به عروسک نیاز دارند، پسران نیز همچنین احساسی دارند و داشتن یک عروسک به عنوان همبازی شان شاید یکی از نیازهای ضروری آنان باشد.

از آن جایی که در بازار عروسک های دخترانه و پسرانه به وفور وجود دارد، شما برای خرید عروسک مشکل چندانی نخواهید داشت.

 

. رده سنی پیش دبستانی و دبستان

با توجه به آن که علاقه به استقلال و آزادی در سنین بین ۴ تا ۶ سالگی به اوج خودش می رسد، عروسک های انتخابی باید با رویاهای شخصی کودک مطابقت داشته و قدرت تحقق بخشیدن به آن ها را داشته باشد.

دختران پس از رسیدن به سن ۷ سالگی معمولا فعالیت های متفاوتی انجام می دهند و این دقیقا همان زمانی است که مهمانی ها و دورهمی های مختلفی با عروسک های شان برگزار می کند.

اگر در این سنین پسربچه تان نیز از شما تقاضای عروسک می کند، بدون هیچ گونه نگرانی می توانید به درخواست او جواب مثبت داده و با توجه به علاقه ای که دارد برای او عروسک خریداری کنید.

زیرا پسر بچه ها نیز دوست دارند یک هم بازی مانند خواهر و برادر در کنارشان داشته باشند.

 

. رده سنی دبیرستان

با بالاتر رفتن سن دختران و نزدیک شدن آن ها به بلوغ، معمولا خرید عروسک دخترانه و کوچک جایش را به عروسک های بزرگ تر می دهد.

به علت آن که در این سن احساس مسئولیت پذیری به اوج خودش می رسد، هدیه دادن عروسک های کلکسیونی می تواند از بهترین انتخاب های ممکن بوده و به آن ها در یادگیری برخی مسائل کمک کند.

 

۶. انتخاب عروسک با قیمت مناسب

بسیاری از افراد معمولا فکر می کنند که قیمت عروسک اولین موردی است که باید به آن توجه داشته باشند.

هرچند که شما باید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، خرید تان را انجام دهید. اما فراموش نکنید که موارد زیادی وجود دارند که از هزینه پرداختی تان بسیار مهم تر خواهند بود.

به تبع هر چقدر که شما بخواهید عروسک های با کیفیت تر و مرغوب تری تهیه کنید، باید هزینه بیشتری در ازای آن پرداخت کنید.

اما بدون شک طول عمر و ماندگاری بالای عروسک و همچنین ایمن بودن آن برای کودک، این هزینه پرداختی را برای تان به صرفه خواهد کرد.

اگر به طور کلی بخواهیم درباره قیمت عروسک ها صحبت کنیم، همانطور که خودتان هم می دانید، رنج قیمتی شان بسیار متفاوت بوده و مقدار مشخصی ندارد.

در کل هزینه نهایی تنها به جزئیات، جنس پارچه و همچنین تا حد زیادی به ابعاد آن بستگی دارد.

به عنوان نمونه اگر قصد دارید که عروسک های بزرگ تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم که به دنبال انواع کوچک تر شان بروید و با قیمتی مناسب تر اسباب بازی مرغوب تری خریداری کنید.

همچنین استفاده از حراجی ها و تخفیفات مختلفی که در فروشگاه های اسباب بازی برگزار می شود نیز می تواند فرصت مناسبی برای خرید به صرفه تر به شمار رود.

به طور کلی همانطور که خودتان هم متوجه شده اید، با توجه به تنوع بالای عروسک ها و همچنین داشتن رده های سنی متفاوت، خرید عروسک کاری حساس به شمار می رود که بهتر است به آن توجه کافی داشته باشید.

زیرا این عروسک ها به یکی از همبازی های جدانشدنی کودکان تبدیل خواهد شد، بنابراین انتخاب درست و به جای شما می تواند تاثیر زیادی در رشد آن ها داشته باشد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا مهم ترین نکاتی که باید برای خرید عروسک مناسب بدانید را برای تان توضیح دهیم.

 

برای خرید انواع عروسک اینجا کلیک کنید