آخرین بروز رسانی قیمت ها 1403/02/08 شنبه
سبد خرید

عروسک ها یکی از سرگرم کننده ترین انواع اسباب بازی ها به شمار می روند که معمولا انواع مختلفی دارند. این اسباب بازی های زیبا و دوست داشتنی به کودکان کمک می‌کند تا تجربه های جدیدی کسب کند.

در واقع از نظر کارشناسان نیز بازی کردن یکی از مهم ترین نیازهای کودکان می باشد، بنابراین طبیعی است که انتخاب اسباب بازی های مناسب و شناخت انواع عروسک ها یکی از حساس ترین کارهای والدین به شمار رود.

بنابراین چنانچه شما هم علاقه دارید در زمینه شناخت مناسب ترین عروسک ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی اولیه با عروسک ها

پیش از آن که بخواهید با انواع مختلف عروسک ها آشنا شوید، بهتر است بدانید که آن ها ابزارهای سرگرمی به شمار می روند که می توانند مهارت های مختلف زندگی را به کودکان یاد بدهند.

در واقع از آن جایی که کودکان به کمک قوه تخیل شان با عروسک ها بازی کرده و با آن ها ارتباط برقرار می کنند، رفتارهای متفاوتی در آن ها شکل می گیرد.

بنابراین کاملا ضروری است که عروسک ها با توجه به سن کودک و همچنین علایق شخصی او انتخاب شود.

به خاطر داشته باشید که به طور طبیعی با بالا رفتن سن کودک، نوع اسباب بازی ها و همچنین سایز آن ها باید تغییر کند.

عروسک ها چه کاربردی دارند؟

با وجود آن که امروزه انواع عروسک ها در بازار مشاهده می شود، شاید فکر کنید که آن ها تنها برای سرگرمی هستند و هدف دیگری ندارند.

اما نکته قابل توجه آنجاست که این عروسک های ساده، در رشد روحی و جسمی فرزند تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

حتی بهتر است بدانید که گاهی اوقات کودکان از شخصیت های خیالی که برای عروسک شان در نظر گرفته اند، پیروی می کنند.

این اسباب بازی ها با توجه به سایز، جنس و همچنین سن کودک به انواع مختلفی تقسیم می شوند که پیش از خرید عروسک بهتر است به آن ها توجه کنید.

آشنایی با انواع عروسک ها

جالب است بدانید که در میان اسباب بازی های مختلف، عروسک ها طرفداران بیشتری دارند و علاقه به بازی کردن با آن ها معمولا در سنین پایین شکل می گیرد.

به طور کلی عروسک ها در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. به عنوان مثال عروسک های کارتونی، فانتزی و یا حتی عروسک هایی که برای مناسبت های مختلف طراحی شده اند نیز در این گروه بندی ها وجود دارند.

همانطور که خودتان هم تاکنون بارها دیده اید، برخی از این اسباب بازی ها با ظاهر حیوانات ساخته شده و انواع دیگر نیز در جنسیت های متفاوتی مانند زن و مرد و یا دختر و پسر تولید می شوند.

اگر به طوری کلی بخواهیم جدیدترین و بهترین مدل های عروسکی را که امروزه در بازار موجود هستند معرفی کنیم، پر طرفدارترین های شان به صورت زیر خواهد بود:

. عروسک های باربی

. عروسک با طرح نوزاد یا بیبی دال

. عروسک های مفصلی توپی

. عروسک های مدل حیوانات مانند خرگوش، گربه، خرس و..

. عروسک های دست ساز یا بافتنی با طرح دختر روسی و..

. عروسک های بیسکو

. عروسک های پولیشی

. عروسک های مینیاتوری

. عروسک های ماتریوشکا

. عروسک های کیتی

. عروسک های پوسته ذرت

. عروسک های اسب تک شاخ

. عروسک های سیلیکونی

. عروسک های خیمه شب بازی

. عروسک های چینی

. عروسک های کاغذی

. عروسک های موزیکال یا سخن گو

و..

عروسک های باربی

باربی ها یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین انواع عروسک هستند که در ابتدا با هدف نمایش دادن مد یا سبک های خاص لباس روانه بازار شدند. اما به مرور زمان این هدف کمرنگ تر شده و عروسک های باربی کاربردهای دیگری پیدا کردند.

وجود ویژگی هایی همچون لباس های مختلف و زیبا، رنگ های شاد و دوست داشتنی، تنوع آن ها و همچنین زیبایی خاص شان باعث شده بود تا این عروسک ها از بهترین گزینه های ممکن برای دخترها به شمار روند.

جالب است بدانید که خود این عروسک ها نیز انواع مختلفی دارند که از محبوب ترین های شان می توانیم به عروسک باربی پری دریایی، قصر باربی، باربی های مفصلی، باربی هایی با اندام های چاق و لاغر و یا باربی باردار و.. اشاره کنیم.

این نوع از اسباب بازی ها با توجه به شخصیت های متفاوتی که دارند می توانند به منظور آموزشی نیز استفاده شود.

همین طور بد نیست بدانید که امروزه باربی هایی تولید شده اند که مواردی مانند ماه گرفتگی یا زخم روی پوست آن ها مشاهده می شود تا کودکان با بازی کردن با آن ها یاد بگیرند وجود چنین نشانه هایی در بدن افراد کاملا معمولی بوده و نقص به شمار نمی آید.

این شرکت در تولید عروسک های باربی و عادی سازی مشکلات مختلف قدم برداشته و امروز حتی انواعی از عروسک هایی با معلولیت های مختلف را نیز تولید کرده است که یکی از محبوب ترین های آن ها عروسک های باربی با ویلچر می باشد.

بنابراین به راحتی می توانید درک کنید که چرا امروزه انتخاب و خرید عروسک باربی به یکی از بزرگ ترین بخش های صنعت اسباب بازی تبدیل شده و به نوبه خودش یک برند محبوب و پر فروش به شمار می رود.

عروسک های خرسی

بدون شک شما هم با عروسک های خرسی آشنایی دارید. این اسباب بازی های محبوب تقریبا در تمام مغازه های مربوط به فروش عروسک ها یافت می شوند و محبوبیت بالایی دارند.

خرس های عروسکی معمولا با جنس های نرم تولید شده و برای گروه های سنی متفاوتی به کار برده می شوند. در ساخت این عروسک ها بیشتر از جنس هایی مانند نمد، پولیش یا پارچه استفاده می شود.

بالا بودن تنوع رنگ و طرح در این عروسک ها باعث شده است که آن ها همیشه یکی از محبوب ترین انواع اسباب بازی ها باشند که هیچ وقت از مد نمی افتند.

عروسک های مینیاتوری

این عروسک ها معمولا در بسته بندی های شیک وجود داشته و طراحی های شان بسیار دقیق و جذاب می باشد.

عروسک های مینیاتوری معمولا مدل های مختلفی دارند که جزئیات آن ها مانند مو و چهره شان با یکدیگر متفاوت است.

چنانچه این اسباب بازی ها از نوع مفصلی باشند، قابلیت قرارگیری در جهت های مختلف را خواهند داشت و همین موضوع می ‌تواند باعث شود تا این عروسک ها برای بچه ها جذاب تر به نظر برسد.

این عروسک ها از پلاستیک های با کیفیت تولید می شوند، بنابراین می توان گفت که قیمت عروسک مینیاتوری تا حد زیادی به جنس و کیفیت آن و همچنین جزئیاتی که روی آن طراحی شده است بستگی دارد.

عروسک های پولیشی

اگر بخواهیم یکی از محبوب ترین مدل های عروسک را در تمام دنیا معرفی کنیم، بدون شک عروسک های پولیشی در رده های بالا قرار دارند.

این عروسک ها معمولا در سایزهای مختلف تولید شده و همچنین تنوع بالای آن ها باعث می شود تا برای انواع سلیقه ها راضی کننده باشد.

همانطور که خودتان هم می دانید سن کودک یکی که از مهم ترین مواردی است که به هنگام خرید عروسک باید به آن توجه کنید.

از آنجایی که عروسک های پولیشی نرم و انعطاف پذیر بوده و همچنین ضد حساسیت هستند، می توان گفت که برای انواع سنین مختلف از بهترین انتخاب‌های ممکن خواهد بود.

عروسک های موزیکال یا سخن گو

یکی از سرگرم کننده ترین اسباب بازی ها برای کودکان عروسک های موزیکال می باشد. این عروسک ها معمولا قابلیت های متفاوتی دارند، اما محکم بودن آن ها یکی از بهترین ویژگی هایی است که باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشند.

برخی از انواع آن ها قابلیت حرکت دادن دست و پا و سرشان را نیز دارند و به همین دلیل برای کودکان مخصوص کودکان زیر ۱۰ سال جذاب تر به نظر می رسد.

عروسک های سخنگو نیز از دیگر اسباب بازی هایی به شمار می روند که جدیدتر از انواع دیگر هستند و معمولا به سوالات تعیین شده، پاسخ هایی مشخص می دهند.

برخی از انواع این عروسک ها قابلیت تکان دادن پلک، لب ها و دهان شان را موقع صحبت خواهند داشت و در انواع باکیفیت تر، جنسی مشابه پوست انسان دارند تا احساسی واقعی تر را القا کنند.

بدون شک قیمت عروسک سخنگو نسبت به انواع ساده تر، مقداری بالاتر خواهد بود. زیرا ویژگی ها و قابلیت های بیشتری داشته و برای بچه ها جالب توجه تر به نظر می رسد.

عروسک های سیلیکونی

همانطور که آگاهی دارید عروسک های قدیمی عموما از جنس پلاستیک ساخته می شدند، اما امروزه عروسک هایی وارد بازار شده اند که برای تولید شان از متریال سیلیکون استفاده شده است.

این عروسک ها معمولا نرم تر بوده و به علت ویژگی هایی که متریال سیلیکون دارد باعث می شود تا بتوان آن ها را با جزئیات بیشتری ساخت.

بنابراین طبیعی است که عروسک های سیلیکونی نسبت به انواع پلاستیکی طرفداران بیشتری داشته باشند.

عروسک های خیمه شب بازی

عروسک های خیمه شب بازی از اسباب بازی های جذابی هستند که بیشتر به شکل شخصیت های افسانه‌ای، انسان و حتی حیوانات مختلف طراحی می شوند.

تفاوت این عروسک ها با انواع ساده آن است که به کمک میله ها و رشته هایی که به بخش های مختلف عروسک متصل شده است، حرکت می کنند.

عروسک های خیمه شب بازی قدمتی طولانی داشته و از آن ها در نمایش ها و اجراهای خاص استفاده می شود.

عروسک های نمایشی

یکی دیگر از انواع عروسک ها، عروسک های نمایشی هستند که با عنوان پاپت های نمایشی نیز شناخته می شوند.

جالب است بدانید که این مدل ها خودشان نیز به دو دسته بندی عروسک های انگشتی و عروسک های دستی تقسیم می شوند.

این عروسک ها با توجه به اندازه و مدل شان قیمت های مختلفی دارند و بازی کردن با آن ها باعث می شود تا کودک بتواند مهارت های مختلفی را یاد بگیرد.

از جمله این مهارت ها می توانیم کمک به رشد اجتماعی، تقویت مهارت های شنیداری و همچنین رشد زبانی را نام ببریم.

عروسک های دست ساز یا بافتنی با طرح های متفاوت

عروسک های دست ساز گروهی از اسباب بازی ها به شمار می روند که با توجه به متریال به کار رفته در آن ها ممکن است از جنس پارچه، کاموا و یا نمد باشند.

در واقع عروسک های روسی و عروسک های بافتنی ، در دسته عروسک های دست ساز قرار دارند.

برای ساخت این عروسک ها به تجهیزات صنعتی نیاز نیست و آن ها تنها به کمک هنر دست و متریال های ساده در خانه یا کارگاه های کوچک ساخته می شوند. بنابراین می توان گفت زیبایی و جذابیت این عروسک ها تا حد زیادی به خلاقیت سازنده شان بستگی دارد.

عروسک های اکشن فیگور

اگر به هنگام انتخاب میان انواع عروسک، به دنبال جذاب ترین شان هستید باید بدانید که اکشن فیگورها از مواردی می باشند که بچه ها بدون شک عاشق شان خواهند شد. به خصوص اگر به کارتون یا برنامه کودکی خاص علاقه داشته باشند.

اکشن فیگورها در واقع شخصیت هایی هستند که از روی کاراکترهای تلویزیونی، کتاب داستان ها و یا کارتون های متفاوت ساخته شدند.

این عروسک ها معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده و توانایی حرکت بخش های مختلف بدن مانند بازو، سر و پاها را دارند تا احساسی واقعی تر به کودک القا کند.

آن ها به علت تنوع بالا و همچنین رنگ‌های جذاب شان معمولا از جالب توجه ترین انتخاب های ممکن، به خصوص برای کادو دادن به بچه ها به شمار می روند.

عروسک های کیتی و اسب تک شاخ

حتی اگر شما آشنایی چندان زیادی با شخصیت های برنامه کودک ها نداشته باشید، کیتی و اسب تک شاخ از مواردی است که حتما آن ها را بارها روی محصولاتی از تیشرت گرفته تا اسباب بازی های مختلف دیده اید.

این شخصیت های کارتونی به قدری در میان کودکان محبوب هستند که به سرعت توانستند به یکی از جذاب ترین و پر فروش ترین انواع عروسک ها تبدیل شوند.

عروسک های کاغذی

یکی از ساده ترین عروسک ها، عروسک های کاغذی هستند که به شکل دو بعدی ساخته شده و از جنس مقوای سبک یا کاغذ تولید شده اند.

آن ها ممکن است به شکل حیوانات، اشیا و یا افراد مختلف در بازار وجود داشته باشند. جذابیت این عروسک ها لباس هایی از جنس کاغذ همراه با جزییاتی تزیینی می باشد که می تواند برای کودک سرگرم کننده به نظر برسد.

عروسک های چرمی که به عنوان عروسک های بالی نیز شناخته می شوند، در این دسته جای گرفته و قدمت آن ها به قرن هجدهم در فرانسه باز می گردد.

عروسک های بیسکو

این عروسک ها برای اولین بار در فرانسه و در سال ۱۸۵۰ روانه بازار شدند و رنگ مات آن ها از بارزترین ویژگی های شان به شمار می رفت.

این اسباب بازی ها با عنوان Blonde Bisque با رسوب طبیعی رس تولید شده و معمولا موهای روشنی دارند.

عروسک های پوسته ذرت

یکی دیگر از انواع عروسک ها که چندان رایج نمی باشد، عروسک های پوست ذرت می باشند که برای اولین بار توسط بومی های آمریکا و در زمان شروع کشاورزی و کشت ذرت ساخته شدند.

جالب است بدانید که این عروسک ها دست پا و سر دارند، اما تفاوت شان آن جاست که صورت ندارند. جنس این عروسک ها معمولا از برگ خشک یا پوسته ذرت بوده و گاهی اوقات بدون لباس نیز ساخته می شوند.

عروسک های بیبی دال

عروسک بیبی دال یکی از جذاب ترین انواع عروسک به شمار می رود که در میان دختران طرفداران زیادی دارد.

این عروسک معمولا از جنس پلاستیک نرم تولید شده و ویژگی های خاص آن ها باعث شده است تا برای کودکان جالب توجه باشد.

عروسک بیبی دال توانایی حرکت دادن دست، پا و سر را داشته و همچنین درون پکیج همراه آن شیشه شیر و صندلی نیز وجود دارد.

البته بهتر است بدانید که این عروسک ها معمولا برای کودکان بالای سه سال مناسب می باشد.

عروسک های مفصلی توپی

عروسک های مفصلی توپی همانطور که از نام شان پیداست به وسیله اتصال های توپی و سوکت به هم متصل شده اند.

جنس این عروسک ها معمولا از پلاستیک های سخت یا رزین های مصنوعی پلی اورتان بوده و جالب است بدانید که قدیمی ترین نوع آن در یونان باستان تولید شده است.

اولین طرح این عروسک از خشت چوب بوده و بخش های مختلف بدن آن نیز به کمک سیم به هم متصل شده بود.

اولین عروسک آسیایی در این دسته بندی نیز توسط ژاپنی ها ساخته شد که با نام دلفی نیز مشهور است.

عروسک های چینی

این عروسک ها در آلمان و در میان سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۹۰ محبوب شدند، اما پس از آن جای شان را در کشورهای دیگری مانند فرانسه، دانمارک، لهستان و سوئد نیز پیدا کردند.

شاید در ابتدا به علت نام این عروسک فکر کنید که خاستگاه آن چینی است، اما باید بدانید که علت این نامگذاری مواد استفاده شده در تولید آن می باشد.

این عروسک به کمک موی قالب زده تولید شده و بدن آن را نیز معمولا چرم و پارچه ای با طرح های متفاوت می پوشاند.

عروسک های ماتریوشکا

چنانچه شما هم عروسک های تو در تو روسی که به Stacking نیز معروف است را دیده باشید، باید بدانید که آن ها همان ماتریوشکا هستند و از جنس چوب تولید می شوند.

این اسباب بازی ها از سایز کوچک تا بزرگ مرتب شده و همچنین با طرح های هنرمندانه ای نقاشی می شوند.

البته این عروسک ها در کشورهای دیگر نیز یافت می شوند و معمولا به صورت دو نیمه ساخته شده که قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند.

 

همانطور که خودتان هم تا الان متوجه شده اید، عروسک ها انواع بسیار متفاوتی دارند که برای انتخاب بهترین شان باید فاکتورهای متفاوتی را مد نظر قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که عروسک ها معمولا چیزی بیشتر از یک اسباب بازی برای بچه ها خواهند بود و به آن ها در شکل گیری شخصیت شان و همچنین رشد مهارت‌های فردی کمک های بسیار خواهند کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا مهم ترین و پرطرفدارترین انواع عروسک های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها کمک بگیرید. در آخر امیدواریم که از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید.